Odesíláme i na Slovensko!

CBD a hubnutí

CBD olej a hubnutí: Jak pomáhá? Výhody a dávkování

Podle Státního zdravotního ústavu trpí zhruba polovina dospělých v České republice nadváhou a tento nepříznivý stav se dlouhodobě nedaří snižovat. Ovšem v nedávné době se CBD začal vnímat i jako slibný doplněk stravy při hubnutí, ale je tomu opravdu tak, dokáže CBD pomoc obrátit nepříznivé statistiky?

Nás verdikt: ANO, ale ne přímo - CBD působí prostřednictvím jiných systémů v těle na návrat k optimálnímu zdravotnímu stavu, což zahrnuje i naši tělesnou hmotnost. 

CBD pomáhá podporovat rovnováhu cukru v krvi, beta-oxidaci, kortizol a funkci mitochondrií, někteří jeho funkci popisují jako působení na posly, kteří nepřímo řídí naši tělesnou hmotnost. 

V tomto článku se budeme zabývat CBD a tím, jak jej lze využít k podpoře programu hubnutí spolu s dalšími změnami stravy a životního stylu.

 

Výhody CBD při hubnutí

Zdaleka nejlepším způsobem, jak zhubnout, je pravidelná strava a cvičení. Vše ostatní je k tomu jen doplňkové - včetně CBD.

S ohledem na to může přidání CBD k vašemu režimu hubnutí výrazně přispět k efektivnějšímu shazování nadbytečných kilogramů.

 

Mezi výhody CBD při hubnutí patří:

  • Snižuje chuť k jídlu a omezuje tak stravovací návyky
  • Zmírňuje chronický zánět spojený s obezitou
  • Podporuje optimální funkci hormonů
  • Zmírňuje poruchy trávení a záněty
  • Podporuje funkci mitochondrií (kde se spaluje cukr a tuk pro získání energie).
  • Může snižovat inzulinovou rezistenci
  • Zmírňuje stres a úzkost

 

1. CBD podporuje zdraví mitochondrií a metabolismus

Možná si z hodin biologie pamatujete, že mitochondrie jsou energetickou centrálou buňky. Je to část buňky, která je zodpovědná za přeměnu cukrů, tuků a dokonce i bílkovin na energii, kterou může buňka využít.

 

Jak nás líné mitochondrie mohou přivádět k tloušťce?

Když naše mitochondrie nefungují optimálně, což se může stát z různých důvodů, je těžší dodávat tělu potřebnou energii a ještě těžší shodit nějaké to kilo navíc. Dochází k tomu, že tělo přijímá spoustu energie z potravy, ale naše buňky mají potíže s přeměnou této energie na "měnu", kterou můžeme skutečně využít.

Aby se nám v krvi nehromadilo příliš mnoho cukru a tuku, přeměňují játra většinu z nich na tuk a ukládají je do zásoby, abychom je mohli využít později.

Mitochondrie jsou klíčovou součástí metabolického systému, ale jsou příliš malé na to, aby se do něj samy vešly. Zde přichází na řadu endokanabinoidní systém.

ECS působí uvnitř buňky a reguluje úroveň aktivity mitochondrií. Když nepracují dostatečně intenzivně, ECS je přivede do formy. Když pracují příliš tvrdě a produkují více energie, než potřebujeme, ECS jim řekne, aby si vzaly volno a zpomalily produkci.

To nás udržuje v metabolické rovnováze, jinak známé jako homeostáza.

Když užíváme CBD, v podstatě posilujeme schopnost endokanabinoidního systému udržet kontrolu nad mitochondriemi. Pro obézní lidi to téměř vždy znamená, že mitochondrie znovu "vybičuje" k tomu, aby se přeměnily na energii, kterou pak můžeme spálit, a přeměníme více tuků a cukrů.

V kombinaci s přiměřeným cvičením a podporou výživy to může výrazně snížit celkové ukládání tuků tím, že zvýšíme rychlost jejich spalování.

Nedávné studie ukázaly, že CBD hraje klíčovou modulační roli ve funkci mitochondrií [2, 3]. Činí tak nepřímo prostřednictvím své role v regulaci celého endokanabinoidního systému.

 

2. CBD normalizuje hladinu inzulínu a podporuje spalování tuků

Kdykoli sníme nějaké jídlo, živiny z něj se vstřebávají přes střeva do krevního oběhu.  Pokud se tato jídla skládají z energeticky vydatných potravin, jako jsou jídla s vysokým obsahem cukrů a tuků, tělo dostane do krevního oběhu příval energie. Pokud díky cvičení a normálnímu metabolismu spalujeme spoustu energie, pak to není problém.

Přijatá energie = vydaná energie.

U obézních lidí však nastává problém: přijímají mnoho energie, ale nevydávají mnoho energie. To umožňuje, aby se v krevním řečišti hromadily věci jako cukr a tuky, což je velmi nebezpečné.

Vysoký obsah tuků a cukrů v krvi úzce souvisí s vážnými zdravotními potížemi, jako jsou srdeční choroby, cukrovka, ztukovatění jater, a dokonce i Alzheimerova choroba.

Aby bylo tělo v bezpečí, játra se snaží přeměnit většinu přebytečného cukru na tuk, který se pak ukládá po celém těle. Tím, že se tato přebytečná energie ukládá ve formě tuku, nepředstavuje pro tělo takovou škodu. Jediný způsob, jak tento problém zastavit, je přijímat méně energie a více ji spalovat (méně energie přijímat a více energie vydávat). Zde přichází na řadu změna stravy a životního stylu. To je stále absolutně nejlepší způsob, jak shodit a udržet si váhu. Když se však naše tělo dostane na příliš dlouhou dobu do rutiny, je velmi obtížné se z ní dostat.

Mnoho lidí i po změně jídelníčku a zařazení většího množství pohybu do denního režimu zjistí, že se jejich hubnutí zastavilo. Na začátku zhubnou hodně, ale shodit těch posledních pár kilogramů se zdá téměř nemožné.

Problém spočívá v hladině inzulínu.

 

Jak vysoká hladina inzulínu brání hubnutí?

Inzulín je hormon uvolňovaný ze slinivky břišní, který přenáší cukr do buněk, kde se pak přeměňuje na energii. Během mnoha let konzumace potravin s vysokým obsahem cukru se hladina inzulinu postupně zvyšuje - říkáme tomu hyperinzulinémie.

I když změníme stravu a životní styl, hladina inzulinu může zůstat vysoká.

Důležité je si uvědomit, že kdykoli je hladina inzulinu v krvi vysoká, nemůžeme spalovat tuky. K tomu dochází proto, že inzulin zvyšuje příjem mastných kyselin, podporuje syntézu lipidů a zastavuje odbourávání tuků. To vše dohromady vede k ukládání energie,

A zde přichází na řadu CBD.

 

CBD a inzulín

V rozsáhlé studii zahrnující téměř 4700 pacientů s metabolickým onemocněním bylo prokázáno, že užívání CBD a marihuany nabízí 17% snížení hladiny inzulinu nalačno [4].

To je významné, protože pokud se nám podaří snížit hladinu inzulinu, je mnohem snazší shodit poslední zbývající kila. Tyto účinky jsou nesmírně cenné i pro osoby s obezitou, protože pomáhají stabilizovat hladinu inzulinu a zahajují proces omezování hmotnosti zpět na zdravou úroveň.

To je zřejmě dlouhodobě nejpřínosnější činnost, kterou CBD olej při obezitě poskytuje.

Je ale důležité poznamenat, že ačkoli je CBD považován za hlavní kanabinoid pro vyvolání těchto účinků, funguje lépe v extraktu z celé rostliny než v izolátech CBD. Pro podporu hladiny inzulínu a snižování hmotnosti vždy doporučujeme zvolit kvalitní plnospektrální konopný extrakt.

 

3. CBD omezuje chuť k jídlu a snižuje příjem kalorií

Jedním z hlavních faktorů vedoucích k obezitě je naše chuť k jídlu.

Naše tělo se vyvinulo pro prostředí, kde bylo jídlo těžko dostupné, takže jsme si museli zajistit dostatečné zásoby, abychom přečkali období, kdy jídlo nebylo k dispozici. V moderním světě to začalo pracovat proti nám.

Naše chuť k jídlu zůstává vysoká, ale jídlo je vždy snadno dostupné. Díky tomu se můžeme až příliš snadno projíst k obezitě. Jedním z nejlepších způsobů, jak snížit váhu a přiblížit se zdravému rozmezí, je proto co nejvíce omezit naši chuť k jídlu.

CBD je vynikajícím nástrojem, jak toho dosáhnout.

Možná si říkáte:

"Ale marihuana nám způsobuje hlad, vyvolává v nás chutě na jídlo."

To je pravda, ale je to způsobeno THC, nikoli CBD.

Užívání psychoaktivní marihuany sice povzbuzuje chuť k jídlu, avšak olej CBD, který obsahuje jen nepatrné množství tohoto konkrétního kanabinoidu, má ve skutečnosti opačný účinek. Funguje tak, že zlepšuje citlivost hypotalamu, oblasti mozku zodpovědné za řízení většiny naší homeostázy, včetně hladiny hladu.

Při nákupu CBD olejů na podporu hubnutí se ujistěte, že kupujete něco, co obsahuje hlavně CBD a jen malé množství THC, abyste nezpůsobili opačný účinek a nezvýšili hladinu hladu.

 

Použitá literatura

Vemuri, V. K., Janero, D. R., & Makriyannis, A. (2008). Pharmacotherapeutic targeting of the endocannabinoid signaling system: drugs for obesity and the metabolic syndrome. Physiology & behavior, 93(4-5), 671-686.

Ryan, D., Drysdale, A. J., Lafourcade, C., Pertwee, R. G., & Platt, B. (2009). Cannabidiol targets mitochondria to regulate intracellular Ca2+ levels. Journal of Neuroscience, 29(7), 2053-2063.

Tedesco, L., Valerio, A., Dossena, M., Cardile, A., Ragni, M., Pagano, C., … & Nisoli, E. (2010). Cannabinoid receptor stimulation impairs mitochondrial biogenesis in mouse white adipose tissue, muscle, and liver: the role of eNOS, p38 MAPK, and AMPK pathways. Diabetes.

Penner, E. A., Buettner, H., & Mittleman, M. A. (2013). The impact of marijuana use on glucose, insulin, and insulin resistance among US adults. The American journal of medicine, 126(7), 583-589.